tirsdag 26. januar 2010

Ostekake

Forrige uke var det bursdagsfeiring for min bedre halvdel og da ble det bestilt ostekake:-)
Det er nemlig den eneste kaken jeg er i stand til å lage, helt sant!
Til gjengjeld blir den veldig god da ;-)

Ostekaken trenger jo ikke å stekes noe jeg syns er deilig, en ting mindre å passe på:)
Man kan også lage den litt i forveien da den holder seg god leenge!!

Ingrediensene:
  • digestive kjeks
  • Smør
  • en pakke rømme
  • en pakke philadelfia ost
  • en pakke kremfløte
  • kiwi (til pynt)
  • melis
  • vaniljesukker
  • en pakke sitrongele
Kaken er enkel og ganske rask å lage:
  1. Smelt smør samtidig som du knuser kjeks
  2. bland smeltet smør med den knuste kjeksen
  3. trykk dette godt ned i en smurt kakeform og sett den i kjøleskapet
  4. kok vann og rør ut gelepulveret (her skal du bruke halvparten av den mengden som står på gelepakken, tror du skal ha 2,5 dl)
  5. sett gelevann i kjøleskapet
  6. bland rømme, ost, melis (ca 100g) og vaniljepulver (1ts)
  7. visp krem
  8. vend kremen inn i ost og rømmeblandingen
  9. visp inn den avkjølte geleen
  10. hell alt dette oppå den avkjølte kjeksblandingen og sett i kjøleskap
  11. pynt av eget ønske. Jeg pyntet med kiwi denne gangen, men synes selv at det er veldig godt med ferske bringebær og bringebærgele oppå.

Jeg lagde kaken min dagen før den skulle spises så jeg pyntet min dagen etter den ble laget. Litt usikker på hvor lenge den trenger i kjøleskapet før den er klar:)

Neste gang skal jeg prøve å bruke bringebærgele i selve kaken istedenfor sitron, noen som har prøvd det?








2 kommentarer:

Henriette sa...

kan du ikke legge ut oppskriften på den du lagde til meg i bursdagen min?

Anonym sa...

Kaken ser fantastisk ut; og kanskje du kan lage den til vår "julemiddag" 6. mars? Skikkelig lekkert dandert er det også på bordet!!! Mamsn